021-34804
0
شماره تماس مستقیم : 34804-021
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 13 آذر 1400 در ساعت 30 : 15 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تفاوت تایرهای تابستانی، زمستانی و چهارفصل


تایر خودرو انواع مختلف دارد که برای شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت طراحی شده اند و به قولی تابستانی و زمستانی دارند. توجه به این مسئله از سوی رانندگان در هنگام خرید تایر امر مهمی است و مستقیما با امنیت شما در جاده ها در ارتباط است. این مقاله درصدد است تا شما را با ویژگی تایرها و انواع آن آشنا کند تا در هنگام خرید بتوانید با اطلاعات و دقت کافی خرید کنید و بدانید با توجه به محیط زندگیتان چه تایری مناسب خودروی شماست.

ساختار تایر چگونه است؟

تایر فارغ از تابستانی یا زمستانی بودن در حالت کلی دارای ساختاری به شکل ذیل است.


۱) آج تایر

آج که از لاستیک تشکیل شده است شامل کلاهک، پایه و شانه‌ها است. شایان ذکر است آج‌های تایرها به چهار دسته کلی متقارن، نامتقارن، جهت‌دار و جهت‌دار نامتقارن تقسیم‌بندی می‌شوند.

۲) لایه پوششی

این لایه‌ها از نخ‌های نایلونی به همراه لاستیک تشکیل شده و عملکرد خودرو در سرعت‌های بالا را بهبود می‌دهد.

۳) نوارهای فولادی

این نوارها باعث حفظ شکل و ثبات جهت شده و با کاهش مقاومت چرخشی، باعث افزایش طول عمر لاستیک می‌گردد.

۴) پوشش پارچه‌ای

این لایه از پلی‌استر ساخته شده و جهت کنترل فشار داخلی طراحی شده است.

۵) لایه داخلی

این لایه که از بوتیل ساخته شده است جهت آب‌بندی قسمت داخلی استفاده شده و می‌توان گفت نقش تیوب را در تایرهای تیوب‌لس دارد.

۶) دیواره جانبی

این دیواره نقش حفاظت از آسیب‌های خارجی و شرایط محیطی را بر عهده دارد.

۷) لایه تقویتی

از لایه‌های نایلون و فیبر آرامید ساخته شده و به فرمانپذیری خودرو کمک می‌نماید.

۸) لایه فیلر

این لایه به عنوان پرکننده اطراف طوقه عمل نموده و به افزایش پایداری کمک می‌نماید.

۹) طوقه

طوقه شامل چند رشته فولادی با مقاومت بالا بوده و وظیفه آن هم‌مرکز رینگ و تایر است.


یکی از ویژگی‌های بارز تفاوت میان تایرهای زمستانی، چهار فصل و تابستانی الگوی آج تایرها و حفره‌های به کار برده شده در آن‌هاست که می‌تواند نشان دهنده نوع تایر برای فصول به‌خصوص باشد. در تایرهای زمستانی عمق آج‌ها نسبت به دیگر تایرها زیادتر است و همین ویژگی باعث می‌شود تا اصطکاک بین تایر و سطح زمین، مخصوصا زمین‌های برفی یا لغزنده، بیشتر شود و مانور دادن و هندلینگ خودرو در جاده‌های پرپیچ و خم زیادتر شود. از سوی دیگر شتاب تایرهای زمستانی نسبت به تایرهای چهار فصل و تابستانی بسیار بیشتر است و می‌توانند سریع شتاب گرفته و زودتر به ترمز گرفتن راننده واکنش نشان دهند و خودرو را متوقف کنند.

جالب است بدانیم که آج‌های تایرها به چهار دسته کلی متقارن، نامتقارن، جهت‌دار و جهت‌دار نامتقارن تقسیم‌ می‌شوند؛ تایرهای زمستانی بیشتر دارای طرح متقارن با حفره‌های بیشتر و عمق آج زیاد هستند که این ویژگی‌ها باعث چنگ زنی مناسب تایر در جاده‌های برفی یا لغزنده می‌شود. از سوی دیگر راننده قادر است به راحتی خودرو را  در جاده‌های مختلف کنترل کرده  و  واکنش مناسبی از جمله ترمز کردن  را از خود نشان دهد. بنابراین بهتر است با توجه به محل رفت و آمد خود تایرهای مناسب هر فصل را تهیه کنید.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
10 / 10
از 1 کاربر
نمایش همه
علاقه مندی ها ()